Schoolstraat 8, 9163 GE, Nes Ameland

Rugklachten

ugklachten zijn er  in verschillende soorten en kunnen tal van uiteenlopende oorzaken hebben. Het is dan ook niet altijd direct duidelijk wat voor soort rugklachten een patiënt heeft en wat daarvoor de beste behandeling is.

Het is bij rugklachten dan ook altijd aan te raden een arts of fysiotherapeut te raadplegen om zo snel mogelijk met een passende behandeling te kunnen beginnen. Op die manier kan voorkomen worden dat de klachten erger worden en is de kans op herstel het grootst. Rugklachten kunnen zich in de volgende vormen voordoen:

• lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd en de meest voorkomende soort onder de rugklachten;
  • ischias, meer specifiek een vorm van rugpijn die wordt veroorzaakt door de nervus ischiadicus, ook wel de grote beenzenuw genoemd;
  • hernia, een vorm van rugpijn als gevolg van een uitstulping van de tussenwervelschijf;
  • scoliose, waarbij er sprake is van een zijdelingse verkromming van de wervelkolom in de rug wat leidt tot rugklachten;
  • spinale stenose, vernauwing van het wervelkanaal waardoor de ruggengraat en zenuwwortels bekneld kunnen raken;
  • ziekte van Bechterew, vorm van reuma waarbij een ontsteking van de gewrichten leidt tot een stijve wervelkolom.

Hoe kunt u rugklachten voorkomen?

Hoewel artsen en fysiotherapeuten u met veel rugklachten kunnen helpen, is voorkomen natuurlijk nog altijd beter dan genezen. Gelukkig zijn er veel dingen die u kunt doen om rugklachten te voorkomen. Dat begint in eerste instantie met een gezonde levensstijl, maar met het oog op uw rug is lichaamsbeweging uiteraard ook van groot belang. Veel rugklachten komen voort uit een verkeerde houding tijdens het werk, dus dit is ook zeker een punt dat aandacht verdient. Vraag uw werkgever gerust om eens naar uw werkplek te laten kijken, die is immers ook gebaat bij een gezonde werknemer. Als u kinderen heeft, is het ook aan te raden om goed op hun houding te letten. Een verkeerde houding op jonge leeftijd kan later namelijk tot ernstige rugklachten leiden en voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

Wat kunt u doen tegen rugklachten?

Voor elk vorm van rugklachten geldt weer een speciale behandeling, dus op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Alledaagse en kortstondige rugklachten, bijvoorbeeld als gevolg van sporten, kunnen best met pijnstillers bestreden worden, maar zodra deze aanhouden is het belangrijk om een arts of fysiotherapeut te raadplegen. Ook is meer bewegen vaak al voldoende om beginnende rugklachten te verhelpen. Wanneer de rugklachten ernstigere vormen aannemen, kan het zijn dat er medicijnen voorgeschreven worden, maar er zijn ook verschillende vormen van therapie mogelijk. Hierbij kunt u denken aan behandeling door een fysiotherapeut, dryneedling,  manuele therapie en oefentherapie behoren tot de mogelijkheden.

Waar vindt u meer informatie over rugklachten?

Op het internet is veel informatie over rugklachten te vinden, zodat u zich een beetje kunt verdiepen in de materie. Zo is er veel algemene informatie te vinden over de oorzaken van rugpijn en wat u er zelf aan kunt doen op de homepage van Fysiotherapie informatie. Wel is het belangrijk om te beseffen dat al deze informatie niet gebruikt moet worden om uw eigen diagnose te stellen. Vooral bij rugklachten geldt dat hoe langer u ermee doorloopt, hoe ernstiger deze worden en hoe moeilijker deze te verhelpen zijn. Een deskundige diagnose en bijbehorend plan van aanpak zijn dan ook van het grootste belang. Bij serieuze rugklachten is het dan ook altijd noodzakelijk om contact op te nemen met uw huisarts of fysiotherapeut.

Info en contact
U kunt zich aanmelden door via onderstaand knop contact op te nemen met onze praktijk. U kunt zich ook direct bij ons inschrijven.

Aanmelden